Práce na dálku: Jak udržet motivaci týmu, se kterým se nevidíte?

Minulý rok výrazně urychlil trend, který se již delší dobu vkrádal do běžného pracovního života. Práce z domova se stává novým standardem. Přestože každý vnímá výhody a nevýhody jinak, je naprosto zásadní, aby se zaměstnavatelé na nově vznikající „právo“ zaměstnanců dobře adaptovali.

V tomto článku vám nabízíme několik vědou podložených tipů, které jsou pro zachování a budování kvalitní motivace na dálku zcela zásadní. Přestože se mohou zdát jako zcela zřejmé, z výzkumu i praxe víme, že jsou běžně opomíjeny. Pojďme se do toho pustit.

Odolejte micro-managementu

Pokud jste byli doposud zvyklí, že máte na pracovišti přehled o tom, kdo ze zaměstnanců pracuje, jakým tempem a v jaké fázi svého úkolu právě je, může být velmi snadné propadnout panice. Vzdálením lidí z pracoviště ztrácíte (byť i) pasivní kontrolu a přehled o tom, co se aktuálně děje.

Přestože váš neklid může být na místě, je potřeba zvolit správné strategie, které zajistí, že se upevní důvěra mezi vámi a vašimi zaměstnanci. V každém případě se mimo krizové situace vyhýbejte micro-managementu, který výrazně snižuje kvalitu motivace, důvěru ve vedení, loajalitu i spokojenost. To, co se mnohým zaměstnancům v průběhu práce z domova zalíbilo, je nově nalezená autonomie a méně vnímané kontroly.

Podporujte autonomii

Autonomie popisuje stav, kdy má člověk pocit, že práci vykonává dobrovolně a chápe její význam. Zaměstnanci, kteří pracují v prostředí, které jim umožňuje vysokou míru autonomie nabýt, jsou výkonnější, kreativnější a paradoxně také loajálnější ke svým zaměstnavatelům.

Jak autonomii podpořit? Zapojte vaše zaměstnance do procesu rozhodování o tom, co bude obsahovat jejich pracovní náplň. Cíle, které se jich týkají, s nimi vždy konzultujte a poskytněte jim prostor k tomu, aby se mohli vyjádřit. U úkolů, které vyžadují větší direktivu, si dejte záležet s tím, aby zaměstnanec chápal, proč je tento úkol pro vás, tým i společnost zásadní. Věnujte dostatek času důkladnému vysvětlení kontextu úkolu, protože právě chápání smyslu konkrétních projektů je jedním z klíčových motorů kvalitní motivace. Zaměstnanci, kteří významu práce rozumí, dokáží překonat mnohem náročnější podmínky.

Časová flexibilita

Dalším krokem, který může autonomii výrazně podpořit, je otevřenost časové flexibilitě. Práce z domova je velmi specifická. Zpravidla jsme při vybavování našich obydlí nemysleli na to, že zde budeme trávit také pracovní dobu. Navíc zde často nejsme sami – mohou nás vyrušovat členové rodiny, partneři a partnerky nebo děti. I z tohoto důvodu je výhodné, pokud si můžete dovolit jistou toleranci k tomu, v jakých hodinách zaměstnanec k dílčím úkolům přistupuje.

Je samozřejmé, že určité výstupy musí být hotovy v konkrétní čas a váš tým se musí také pravidelně scházet – to nás přivádí k dalšímu bodu.

Dbejte na jasnou strukturu a cíle

Určitou ztrátu flexibility ve vedení můžete úspěšně kompenzovat jasně vymezenou strukturou práce a kvalitně stanovenými cíli. I díky tomu umožníte vašim zaměstnancům, aby si mohli svou práci plánovat tak, jak jim domácí podmínky co nejlépe dovolí. Zapojujte svůj tým do rozhodování a naslouchejte jejich možnostem. Aktivně se zajímejte o to, kolik práce vaši lidé právě řeší – při omezeném kontaktu se může často stát, že jsou někteří přetížení, nebo naopak mají práce málo. Jasná struktura vám pomůže mít o těchto záležitostech přehled.

Dobře stanovené cíle, do jejichž tvorby zapojíte také zaměstnance, vám pomohou vytvořit systém, který bude sloužit jako automatická zpětná vazba na to, jak se vašemu týmu daří. Pokud do stanovení deadlinů a požadovaných výstupů navíc zapojíte přímo zaměstnance, pojistíte si, že se bude s úkolem lépe identifikovat a bude na něm pracovat s vyšší kvalitou motivace.

Pokuste se vašim zaměstnancům čas od času dávat také spontánní pozitivní feedback, který má na kvalitu motivace významný dopad. O zpětné vazbě a odměnách se můžete více dočíst v našem předchozím článku.

Zůstaňte v kontaktu

Lidský kontakt je na dálku ještě významnější, než při společně stráveném času v kanceláři. Pravidelně se zajímejte o to, jak se vašim zaměstnancům daří. Nesnažte se kontrolovat, ale projevujte upřímný zájem. Jaká je jejich situace doma? Co jim k práci chybí? Kolik práce mají? Jak moc jim zabírá času? Co by od vás potřebovali? Pocit zájmu ze strany nadřízeného je obzvláště v těchto podmínkách opravdu důležitý a pomáhá k naplnění pocitů sounáležitosti s týmem i organizací. V tomto duchu je také významné pořádat pravidelná setkání (online/offline), která pomohou navyšovat soudržnosti týmu a umožní sdílení zkušeností pro lepší fungování.

Nejste v tom sami

Práce na dálku každému sedí jinak. Přináší nové výzvy, ale v některých ohledech může pomoci k budování větší důvěry a autonomie v pracovním prostředí. Je potřeba, abychom se v současných podmínkách naučili být otevření a dali trendům šanci, aby se ověřily časem. Pokud narazíte na větší problémy, obraťte se na vaše kolegy či přátele, kteří řeší podobné situace. Jen málokdy pociťujeme frustraci a bezradnost sami. Ať už se jedná o sociální síť, kávu nebo večerní drink, zůstaňte v kontaktu s těmi, se kterými můžete své zkušenosti sdílet.

Pohoda a spokojenost nadřízeného je jedním z předpokladů spokojeného týmu. V případě, že chcete motivaci vašich zaměstnanců přeměnit v největší zdroj vašeho týmu a organizace, můžete také prozkoumat možnosti spolupráce s Motivation Labs.

Previous
Previous

Proč lidé odchází?

Next
Next

Jak nastavit motivační odměňování a benefity?